035 533 98 34 info@demess.nl

TALK & MUSIC in deMess van donderdagavond was voor een goed gevulde zaal boeiend van het begin tot het eind. En meteen de meest persoonlijke aflevering in deze serie. Verantwoordelijk daarvoor waren de gasten LIESBETH AMENT en HAN TER HEEGDE, die geen blad voor de mond namen als het om die persoonlijke en soms nogal gevoelig liggende zaken ging.
Zeg maar: de avond van de openhartigheid.

Bij AMENT lag het accent op het thema ‘zelfbeeld’. Achter de geslaagde, zelfbewuste Naardense makelaar die wij kennen ontstond het beeld van een in haar jonge jaren naar bevestiging en een moeizaam naar haar plaats in de wereld zoekende, onzekere vrouw.
Aan de hand van een serie anekdotes, glimlachend bevestigd door twee van haar zoons op de eerste rij en partner op de tweede, wist zij dit op een indringende wijze duidelijk te maken, zonder dat je ook maar één moment het idee kreeg dat je verzeild was geraakt in een ranzige uitzending van RLT BOULEVARD. En dat was eigenlijk een prestatie van formaat.
Het werd een door Catherine geregisseerd intiem gebeuren waardoor je het trouwens aan het eind wel uit je hersens liet om tijdens het ‘vragenuurtje met de zaal’ het sfeertje te verstoren.

Ook burgemeester HAN TER HEEGDE was bereid een inkijkje te geven in z’n persoonlijke leven. Zijn verhaal had twee gezichten. Het veel te vroege verlies van z’n vrouw. De empathie die hij als burgemeester ontwikkelde voor gemeenteleden met vergelijkbare ervaringen met wie hij een persoonlijke band opbouwde.
Maar aan de andere kant ook de luchtigheid: zijn positie als ‘meest begeerde vrijgezel’. En z’n voorliefde voor de accordeon in volkse Jordaanse sferen.(De Twee Zwaantjes).
Kortom het beeld van een open, nuchtere, aardige, verstandige, grappige en menselijke burgervader.
Het serieuze gedeelte van zijn verhaal werd afgerond door Patrick die met zijn uitermate treffende liedje ZIEN WIJ DEZELFDE MAAN wel heel nauwkeurig in de roos schoot.
Ter Heegde raakte er zichtbaar door geëmotioneerd.
 

 
Beide gasten blijken een muzikale achtergrond te hebben.
Liesbeth was in haar jonge jaren een meer dan verdienstelijke blokfluitspeler. Op het scherm verschenen lovende krantenartikelen waaruit blijkt dat ze in haar Limburgse tijd mogelijk aan het begin van een veelbelovende muziekcarrière stond. Maar daar had ze, vertrouwde ze de zaal toe, niet genoeg talent voor. Als compensatie stort ze zich tegenwoordig in haar ‘wachtuurtjes’ als makelaar fanatiek in het spelletje Candy Crush, waarin ze het tot de wereldtop heeft geschopt.
Geen blokfluitoptreden, want haar concert instrument is ooit gestolen.
Han verraste zijn steeds enthousiaster wordende gehoor met de vertolking van de evergreen ‘Guantanamera’. Op accordeon.
Dat werd massaal meegezongen.
 

 
De volgende, zeer muzikale, aflevering is op 28 november.
Gast: Ad Visser