035 533 98 34 info@demess.nl

Zoals het er naar uitziet beloven de eerste MESS THEATERDAGEN op vrijdag 1, zaterdag 2 en zondag 3 juni een waar spektakel te worden. Vijf toneelvoorstellingen. NH Toneel uit Bussum neemt er twee voor z’n rekening, zeg maar ‘Het Beste van Bussum’. Wellicht wat minder bekend zijn de formaties Keijser&Does die onlangs bij het lokale evenement ‘Gluren bij de Buren’ indruk maakten en het absurdistische duo De Rode Horde dat al eerder in de Mess te bewonderen was. Met als uitsmijter op zondagmiddag acteur Helmert Woudenberg met een solovoorstelling. Kan het gevarieerder?

Een woord van dank is op z’n plaats voor de artistiek leider van NH Toneel Peter van Bokhorst die niet alleen zelf als acteur te bewonderen valt op vrijdagavond maar bij de totstandkoming van deze MESS THEATERDAGEN een zeer waardevolle inbreng had.

Vrijdagavond 1 juni,  aanvang 20.30 uur

Peter van Bokhorst en Corien van den Wall Bake (NH Toneel) spelen DOEK!
Scherpe teksten in geestige tragikomedie van Maria Goos
In de tragikomedie DOEK! repeteren Richard (Peter van Bokhorst) en Lies (Corien van den Wall Bake) samen een voorstelling waarmee ze meer dan twintig jaar geleden afstudeerden en triomfeerden in de theaters. Hij heeft in de afgelopen repetitieweken drie actrices weggepest en is blij met haar tegengas en talent. Zij genoot al tien jaar van het Franse goede leven, maar leeft op bij hun samenspel in een Who’s afraid of Virginia Woolf-achtige zedenschets. Toch wurmen de liefde en pijn van hun oude leven samen zich al snel tussen de repetitieteksten door. Theater over theater is altijd leuk. Niet alleen omdat dat wat er in het repetitielokaal gebeurt tot de verbeelding spreekt, maar ook omdat het medium bestaat bij de gratie van de verwisseling van schijn en werkelijkheid. Een acteur liegt de waarheid, maar laat zelden zien wie hij werkelijk is.

In 2010 schreef Maria Goos DOEK! voor acteurs Peter Blok en Loes Luca. De voorstelling is een theaterpuzzel vol schakelingen tussen de hoofdpersonages en de rol die zij repeteren, maar ook tussen mensen waar ze het over hebben en hun vroegere zelf. Inmiddels is de voorstelling al meerdere keren hernomen, in het Duits en Turks vertaald, gelauwerd met een publieksprijs en in vele theaters gespeeld. Bovendien is DOEK! het lievelingsstuk van de schrijfster zelf. Een verhelderend toneelstuk over echt en onecht, op het toneel, in de kunst en in de liefde.

Zaterdagavond 2 juni, aanvang 20.00 uur

De eenakter Go Vote speelt zich af in een stembureau met twee vrijwilligsters. Alles verloopt naar wens, tot een jongeman in het stemhokje er – letterlijk en figuurlijk – niet meer uitkomt. In de hoop dat hij voor sluitingstijd nog een keuze zal maken, voorzien ze hem van ongevraagd advies. Dan blijken de dames niet alleen diametraal tegenover elkaar te staan, ze zijn het tot overmaat van ramp ook nog met zichzelf oneens. De eenakter ‘Go Vote!’ is 8 jaar geleden door de succesvolle toneelschrijver Nathan Vecht geschreven voor de Parade, maar nog steeds actueel.

Over Keijser&Does:
Iris van der Does en Sophie Keijser vormen samen het toneel-duo Keijser&Does.
Iris was tot 10 jaar geleden huisarts en besloot haar carrière om te gooien en haar hart te volgen naar de acteursschool. Sophie was jurist en maakte 8 jaar geleden een carrièreswitch en is nu (trainings)acteur. Een klik, het verlangen om samen te acteren en een toneeltekst die er om schreeuwde om gespeeld te worden leidde tot de oprichting van Keijser&Does en de productie van deze eenakter.

Zaterdagavond 2 juni, na de pauze

Robert Jan Heyning (NH Toneel): U bent mijn moeder
‘U bent mijn moeder’ van het Werktheater raakt nog steeds.
Iedere week bezoekt de zoon zijn moeder in het Rosa Spierhuis in Laren.
Hij is acteur en zij was ooit een gevierd actrice. De oude vrouw is soms kranig, maar op andere momenten verward en angstig als gevolg van haar dementie. Het is een fascinerende ‘mono dialoog’ die de personages steeds opsplitst.

Joop Admiraal schreef en speelde bij Het Werktheater de rol in 1982, hij won er zelfs de Louis d’Or mee. Weinig acteurs hebben het sindsdien aangedurfd om deze lastige rol op zich te nemen. Acteur Robert Jan Heyning en regisseur Peter van Bokhorst van het Noord Hollands Toneel is het gelukt om een krachtige eerste productie van het nieuwe theatergezelschap op de planken te zetten. Het verhaal van Admiraal raakt nog steeds en heeft nog net zoveel impact als 35 jaar geleden. Met wat kleine aanpassingen in de tekst heeft regisseur Van Bokhorst een boeiende, maar vooral breekbare voorstelling neergezet. Geen intellectualistisch regieconcept en nergens opsmuk. Hoe simpel kan het zijn en het sterke spel van Robert Jan Heyning doet de rest. Hij schakelt sterk tussen zijn personages. Het blijft het verhaal van Joop Admiraal en daar hebben de makers duidelijk bewust voor gekozen.
De muziekfragmenten die Admiraal destijds gebruikte, zijn in deze voorstelling ook te horen. En aan het eind van het stuk als de schrijver zijn slotmonoloog uitspreekt horen wij niet de stem van de acteur, maar de stem van Admiraal. Een duidelijk eerbetoon aan een groot theatermaker die in 2006 plotseling overleed.

Zondagmiddag 3 juni 15.00 uur

De Rode Horde : Rugslurf Variaties
Wat de S.G.B. is voor de vleesverwerkende industrie en de B.V.A.C.V.U.V.M. voor het toerisme, is De Rode Horde voor het cabaret.
Na de oprichting van het collectief, dat in mei 1974 nog uit 431 personen bestond, kwam er in het najaar van datzelfde jaar een schisma in De Rode Horde ten gevolge van een meningsverschil over geisers in IJsland en over statiegeld in Ouagadougou. Toen zich 429 leden afgestoten hadden beleven de 2 kernleden over. Te weten Harm-Jan Leemhuis en Paul Vermeulen.
Leemhuis en Vermeulen hebben elkaar leren kennen op de kleuterschool waar ze al op jonge leeftijd allebei behoorlijk politiek bewust waren. Leemhuis; “Ik kan me nog herinneren dat wij in de blokkenhoek Het Frikandellen Bevrijdingsfront hebben opgericht”. (In het buitenland beter bekend als het F.L.A. (Frikandel Liberation Armee).
Naast dit engagement is De Rode Horde ook regelmatig samenwerkingsverbanden aangegaan met allerlei andere disciplines. Denk bijvoorbeeld aan het project “Mijn rug, mijn rug…!!!” uit 2001 met Bewegingstheater ‘De Hark’ onder regie van Hernia van der Spit.
Verder heeft De Rode Horde een flink aantal onbekende voorstellingen gemaakt, waarvan Rugslurf (2017) toch wel het onbekendst is. Andere onbekende voorstellingen waren: Jongeneel, Hank Dussen, Poon, El Toro en Droogmukkel V.
De Rode Horde brengt droogkomisch, absurdistisch theater voor de liefhebber van gortdroge humor op de vierkante millimeter. Stijl: Jiskefet, Toon Hermans, Mechteld Raamklontjes en De Rode Horde. Tekst en ideeën: De Rode Horde

Zondagmiddag 3 juni na de pauze

Helmert Woudenberg speelt Waterman
Het verhaal van Hatty Waterman. Hoe hij als 20-jarige jongen in de Tweede Wereldoorlog in Amsterdam onder de Duitse Bezetting op wonderbaarlijke wijze steeds deportatie wist te ontlopen en ondergedoken heeft gezeten bij zijn Tante Dora en ook o.a. nog in Artis. Hoe hij de beruchte Jodenverraadster Ans van Dijk steeds te vlug af wist te zijn. Een waargebeurd verhaal. De heer Waterman is vorig jaar op 90-jarige leeftijd overleden. De voorstelling is aan hem opgedragen en aan alle Joodse mensen die de holocaust wel of niet hebben overleefd. Het is geen zwaar dramatische voorstelling geworden, maar een levenslustige, even levenslustig als Hatty Waterman dat was.

Hoewel Woudenberg eigenlijk geen nadere toelichting behoeft, zetten we over hem toch maar een paar zaken op een rijtje:
Hij deed in 1968 eindexamen aan de Amsterdamse Toneelschool en was in 1969 een van de oprichters van het theatercollectief Het Werkteater. Hij werkte daarna voor Toneelgroep Centrum en was enige jaren, samen met Gees Linnebank, artistiek leider van Toneelgroep Theater. Over zijn methode van improviserend toneelspelen schreef hij het boek Vuur, Water, Lucht & Aarde.
Woudenberg maakte een lange rij van voorstellingen, waaronder solovoorstellingen over het leven van Jezus Christus en Pim Fortuyn. Zijn elfde solo in het theater; Waterman, (2009) gaat over het leven van Hatty Waterman, een Jood die als enige achterbleef, nadat zijn ouders en dertien broertjes en zusjes tijdens de Tweede Wereldoorlog waren omgebracht. In 2010 speelde hij samen met Sarah Eweg de voorstelling De Olifant en de Duif, over het leven van Frida Kahlo. In 2011 speelde hij samen met Ali Kouchiry de voorstelling Identiteit. In 2012 speelde hij samen met Ali Kouchiry, Sarah Eweg en Guido de Wijs de voorstelling De sultan en de jood. In 2016 speelde hij in Landverrader zijn grootvader Hendrik Jan, die tijdens de bezetting door de Duitsers werd benoemd tot leider van het Nederlandse Arbeidsfront. Momenteel buigt Woudenberg zich in zijn vijftiende solo over het verhaal van Mozes: de man die met zijn volk op de vlucht sloeg, op zoek naar een betere toekomst.

Muzikale omlijsting tijdens deze dagen: Patrick John MacKaaij

Een plaatsbewijs voor vrijdagavond (een avondvullende voorstelling), zaterdagavond (2 voorstellingen) en zondagmiddag (2 voorstellingen) kost telkens 15 euro, inclusief (pauze)drankje. Voor 45 euro voor 5 voorstellingen zit je dus drie dagen goed bij de MESS THEATERDAGEN.

Let op de wat afwijkende aanvangstijden:
De voorstelling van vrijdagavond begint om 20.30 uur
Op zaterdagavond begint de eerste voorstelling om 20.00 uur. Na een pauze volgt de tweede.
Zondagmiddag starten we om 15.00 uur

De MESS THEATERDAGEN worden gesponsord door HEYEN MAKELAARS NAARDEN en VRIENDEN VAN DE MESS. Door deze sponsoring kunnen we o.a. de tarieven voor de toegangsbewijzen op een prettig niveau houden.

Interessant in dit verband is het bijzonder aardige initiatief van RESTAURANT LIMES aan de Cattenhagestraat in Naarden Vesting.
Aansluitend aan ALLE voorstellingen in deMess krijg je op vertoon van een geldig plaatsbewijs sowieso 10% korting op de rekening van je bezoek aan restaurant Limes.
Voor de MESS THEATERDAGEN sluiten zich de volgende plaatselijke restaurants aan:
BAR BISTRO NAARDEN, Turfpoortstraat
ARSENAAL RESTAURANTS, Kooltjesbuurt